Friday, March 01, 2013

Jemputan ke Bandar Suci Makkah dan Madinah




Hari ini hari jumaat,hari yang paling mulia dalam kalender islam.Selawat dan salam untuk junjungan Nabi Muhammad S.A.W..sentiasalah kita berdoa kepada Allah melimpahkan rahmat dan kesejahteraan kepada baginda.


Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya sebaik-baik hari ialah hari Jumaat, maka perbanyakkanlah selawat keatas ku pada hari tersebut. Sesungguhnya selawat kalian akan diperlihatkan kepadaku.” (HR Abu Dawud)


Rasa ingin berkongsi sedikit ringkasan menjadi tetamu Allah ke bumi Arab Saudi pada awal Februari 2013. Kenangan yang  paling bermakna dan indah apabila diberikan peluang untuk menjejakkan kaki ke tanah suci Makkah dan Madinah.Perasaan yang tidak boleh digambarkan dengan kata-kata.Pengalaman dan ujian semasa mengerjakan umrah bersama keluarga ketika berada di sana selama 2 minggu sememangnya tidak dapat dilupakan.Perasaan apabila berada di sana memang lain.Itulah keajaiban Tanah Suci.Hanya yang dah kesana sahaja tahu perasaannya.Rasa kagum dan semangat untuk beribadat.Lagi-lagi bila dapat bersembahyang di dalam  Masjidil Haram Makkah dan Masjid Nabawi Madinah.Bukan macam masjid-masjid biasa.Ganjaran pahalanya sungguh besar Masjidil Haram Makkah (10,000 ganda) Masjid Nabawi(1000 kali ganda) .Apabila berada di sana,sememangnya kena banyak bersabar dan jangan mulut celupar .Tetapi jiwa saya lebih tenang apabila berada di Madinah.Di dalam masjid Nabawi,saya juga berkesempatan untuk masuk dan sembahyang di dalam Raudhah(taman-taman syurga) walaupun sekali sahaja selepas beberapa kali mencuba kerana ramainya orang berebut-rebut untuk masuk.disamping itu juga melawat makam nabi Muhammad SAW,Abu Bakar dan Umar..Antara peristiwa yang membuatkan saya teringat:

a)pada org tua di Makkah tu yang hulur aku air zam-zam.siapakah orang tua itu??.semoga dia diberkati oleh Allah.
b)ketika berjalan kaki hendak ke Masjidil Haram Makkah tiba-tiba datangnya seorang rasanya orang arab memegang bahu dengan rapat dan bertanya saya daripada mana. 

Ujian,halangan,kesilapan serta perkara yang berlaku daripada bermulanya perjalanan sehingga akhir untuk mengerjakan umrah tidak perlu rasanya untuk saya ceritakan.. Ada juga orang beritahu  yang kita tidak perlu menceritakan apa-apa peristiwa yang berlaku di sana kepada orang lain.Ye ke? Ramai yang kata sesiapa yang pernah pergi sekali kesana pasti rasa nak pergi lagi...dan rindu pasti terasa apabila mula tinggalkan bumi Arab Saudi.Hehe.Yang penting kepada yang bakal ke sana untuk mengerjakan umrah atau haji perlulah bersiap sedia dengan ilmu.Jangan pergi kosong macam tu je..haha.Banyak iktibar yang  boleh diambil sepanjang berada di tanah suci Makkah dan Madinah. Semoga segala ibadat dan umrahku diterima oleh Allah.
Harap ada manfaat:)

P/S: Rindu pada tanah suci Makkah dan Madinah dan rasa nak tinggal di Arab Saudi terus. 

8 comments:

Anonymous said...

It's a shame you don't have a donate button! I'd without a doubt donate to this brilliant blog! I guess for now i'll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google
account. I look forward to new updates and will talk about this blog
with my Facebook group. Chat soon!

Here is my webpage - millionaires giving away free money

Anonymous said...

Hi! I understand this is somewhat off-topic however I had to ask.

Does running a well-established website like yours take a large amount
of work? I am brand new to blogging but I do write in my diary on a daily
basis. I'd like to start a blog so I can easily share my own experience and feelings online. Please let me know if you have any kind of suggestions or tips for new aspiring blog owners. Thankyou!

Review my web site get money for free now

Anonymous said...

You really make it seem so easy with your presentation but I find
this matter to be actually something that I think I would never understand.
It seems too complex and extremely broad for me.
I'm looking forward for your next post, I'll try to get the hang
of it!

My website ... need money now for free

adzairdawati makdara said...

mak juga telah melakukan umrah pada 6hb feb yg lepas.. mmg rasa nak pergi dan nak pergi lagi kan...

Anonymous said...

[b][url=http://www.ameliasports.com/]Replica Oakley Sunglasses[/url] [/b] I am curious to find out what blog platform you have been working with? I'm having some small security problems with my latest site and I'd like to find something more safe. Do you have any solutions?

Anonymous said...

[b][url=http://www.premiumcorporateawards.com/]Fake Oakley Sunglasses[/url] [/b] Does your blog have a contact page? I'm having a tough time locating it but, I'd like to send you an email. I've got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it develop over time.

Anonymous said...

[b][url=http://www.ameliasports.com/]Replica Oakley Sunglasses[/url] [/b] I'm really inspired along with your writing skills as smartly as with the layout for your blog. Is that this a paid subject matter or did you customize it your self? Either way keep up the nice high quality writing, it's uncommon to peer a great blog like this one today..

Anonymous said...

[b][url=http://www.adeanphotography.com/]Fake Oakley Sunglasses[/url] [/b] Saved as a favorite, I like your web site!